En värklig berättelse om droger och dess elände!

Hej nu ska jag försöka berätta lite om mitt drogmissbruk och hur jag kom ur det . Namnen i berättelsen är påhittade för att skydda personerna som är inblandade.

Allt började när jag gick i 8an jag va 14 år fyllda, jag och tre tjejer i skola va de tuffa tjejerna kan man säga vi va som ett gäng och så fanns det ett gäng som det innehöll fyra killar i och det va dom tuffa killarna. Jag va självklart tillsammans med en av killarna Magnus hette han och han försökte självklart att stoppa mig när han började märka att något va fel. Jag och mina polare fick för oss att vi skulle prova på tändargas för det hade vi hört att man skulle få en riktig kick av. Vi köpte en burk i kiosken vid skolan och så gick vi bakom skolan och försökte få i oss det. Jag mins det som om det va igår, det kom en besk smak i munnen och det tog 30 sekunder så blev allt ljud som ett eko. När man tittade på folk som gick förbi så va det som att de hade en svag färg nyas som flöt bakom dem. Det va en otroligt skön känsla och man kände att alla bekymmer, oroligheter och värkligheten bara försvann upp i rök. Det va bara nuet som existerade, men vi märkte att efekten försvann ganska snabbt. Så vi började köpa flera burkar och hade dem i våra skåp, vi brukade sätta oss bakom skolan och inhalera gasen och sen kunde vi sitta och skratta för fullt och efter ca 30 min så fick vi ta mer. När vi hade hållit på i ca två dagar så märkte vi att vi behövde inhalera mer för att vi skulle få samma effekt.  Jag mins en gång som vi höll på att bli upptäckta, det va en fotbollsspelare från svenska fotbollslandslaget som kom till vår skola och skulle spela med killarna i vårat skol lag. Alla i skolan hade gått till gympasalen och läktaren va helt full med ungdomar. Jag och mina vänner satte oss längst in i hörnet på läktaren oh satte en jacka över våra huvuden och började inhalera men då blev det en hel burk på en gång. När vi inhalerat dem så dumma som vi va kastade vi bara iväg dem var av att de hamnade på golvet där de höll på att spela så vi fick fort som fan krypa bort från läktaren och sprang sen ut från skolan. Självklart så vågade ju aldrig de andra eleverna skvallra på oss för då visste de att dom skulle åka på stryk. När vi väl hade fått bort effekten ur kroppen så gick vi in i skolan igen. Alla va kvar inne i gympasalen så vi satte oss i elevhallen och snacka massa skit. Man kunde inte se något konstigt med oss förutom att våra ögon va glansiga och pupillerna va väldigt små men det märkte ju inte lärarna. En dag så gick jag själv ut på baksidan av skolan och inhalerade en burk, var av min kille hade frågat de andra va jag va och de sa att jag va bakom skolan. Magnus kom och såg vad jag gjorde var av att han tog burken och kastade iväg den så hårt att burken blev helt knölig och då gick det ju inte att använda den. Vi skrek lite åt varandra och sen va det över, jag följde med honom in i skolan igen så satte vi oss i ett hörn så jag fick nyktra till som han kallade det för. Efter att ha hållit på i ca två och en halv vecka så satt jag utan att tänka mig för mitt i ena koridoren på golvet och inhalerade en burk. Det kom fram en kompis från grann skolan och sa till mig att lugna ner mig för jag skulle ju hem snart. Jag tittade på honom och skrattade och han frågade va det va som är så kul. Var av att jag säger att han pratar ju i slowmotion , han tittade på mig och sa ” Nu får du sluta med den där skiten Lisa för du börjar ju bli knäpp” jag blev arg och bad honom fara åt helvette. Efter en halvtimme så reste jag mig upp och tog mitt pick och pack och åkte hem. Mamma va lite sur för att jag va så sen så jag fick hitta på en historia för att jag va sen. När vi sedan satte oss vid matbordet för att äta så tittade hon på mig och började bråka, hon sa ”vad har du tagit?” Jag kände hur mitt hjärta började bulta för nu trodde jag att det va kört. Men jag kollade på henne och frågade ”va fan snackar du om?” Mamma sa ” du är ju helt glansig om ögonen och dina pippiler är ju jätte små”. Jag tittade på pappa och lodsaddes att jag hade jätte ont i huvudet och att jag inte har mått nå bra i skolan. Min pappa som va så godtrogen trodde på mig och mamma lugnade ner sig. Då insåg jag att jag inte kunde göra det mer innan jag skulle hem, när det hade gått ytterligare en halv vecka så såg jag i tidningen att en tjej hade inhalerat ett sug och dött av det. Då sa jag till mina vänner att jag lägger av, nog för att det är otroligt skönt men jag är inte beredd att dö för det. Jag la av med skiten totalt och det va jobbigt den första veckan men sen va allt borta, sedan höll jag mig borta från sådant fram tills jag började i nionde klass och va 15 år fyllda.  Jag började i en annan skola för att komma bort från allt skit som jag höll på med, när jag gick i första skolan så va det mycket fester bråk och polis samtal hem till mina föräldrar, men jag tror att gränsen va när jag blev anmäld för en stöld på en tjej så jag och pappa fick gå till polisen på förhör. Då fick mina föräldrar nog så de flyttade mig till en annan skola sen va även polisen inkopplad i min förflyttning. Jag började som sagt i en skola och en klass med höga betyg så det va ju inte så lätt för jag hade ju IG i allt och kände att va fan är det för nördar jag hamnat med. Men jag blev vän med en tjej som hette Karin. Hon va ganska utstött av de andra, vi började umgås med massa killar från andra skolor och jag fick henne att börja skolka och ställa till med problem i skolan. Vi va mycket med de här killarna Petrus och Omid de va ju ca 3 år äldre än mig så de höll ju på med massa konstigheter. Jag mins en gång som jag och Karin skulle hem till Petrus för att umgås, han bodde inne i stan och utanför honom fans en liten damm. När vi satt där utanför och väntade på honom så hittade vi en väska full med olika mediciner och smycken så självklart så plockade vi på oss medicinen och delade upp smyckena. När Petrus och Omid äntligen kom i Petrus bil så åkte vi iväg till ett ställe som de kände till och medans de körde så satt jag och Karin där bak och började knapra i oss tablätterna. Det va massa medicin för hjärtat och allt annat som t.ex. destalgesic , citodon, backlofen mm. På den tiden kallades det för flunisar= fludder. När vi kom fram till stället så va det bastu, jackutzi och solarium där, killarna gav oss en tablett var som vi skulle svälja med spriten. De kallade det för kärlekspiller och jag trodde ju inte på sådant så jag skulle motbevisa att det bara va ploj. Jag mins att vi satt och drack och att vi skrattade och hade kul sen skulle vi ner i jacuzin och sen är det helt svart.  Dagen efter så vaknade jag med att jag hade jätte ont i ena knät och när jag kollar så har jag ett jätte stort blåmärke över hela knät och sen va det ett stort jack tvärs över hela knät. När mamma frågade ut mig om vad som hade hänt  dagen innan och vad jag fått i mig så såg jag ut som ett frågetäcke. Jag fattade ju inte varför hon va så arg och det va då hon berättade vad som hade hänt när jag väl kommit hem.

Mamma säger!

Du skulle  ha varit hemma kl 21 men kom hem kl 23, jag skällt ut dig och du ignorerat mig totalt och sa att du va onyckter för du hade ju bara druckit 3 öl. Jag  gav dig ett glas mjölk för nog såg jag att du va för borta för att ha druckit 3 öl. När du skulle dricka så hittade du inte din mun utan hällde ut all mjölk så det rann ner för hakan. Jag hjälp dig upp till ditt rum och du somnande direkt så vad gjorde du egentligen i går???

Jag tittade på henne och fattade inte någonting för allt hon berättade för mig lät som en påhittad historia. Jag kunde inte svara för jag mindes ju inget och sa det till henne, när hon äntligen va klar med sina frågor så ringde jag Karin för att fråga henne vad som egentligen hände i går.

 

Karin svarar!

Efter att vi druckit en stund så hade hon och jag börjat tjafsa för att Petrus hade sagt att han tyckte jag va snygg och då hade jag och Petrus efter mycket om och men gått iväg för att snacka. Var av att hon blev arg på mig för jag visste ju att hon gillade Petrus. Hon hade kommit in till oss efter ett bra tag och sagt att vi måste åka hem sen smällde hon igen dörren och jag kom utspringande och började förklara mig för henne. Jag hade berättat för Petrus att jag inte va intresserad och att Karin ville ha honom, men han hade bara skrattat åt mig när jag sagt det och sa ”att det är väll ändå jag som väljer vem jag vill vara med”. Sen hade vi bara suttit och strö snackat, hon sa till mig att vi måste skynda oss hem för klockan är mycket. Du skulle ju vara hemma kl 21 och klockan va närmare 22 så vi gjorde oss klara och åkte hemåt. Men helt plötsligt i bilen så va det som om du försvann, du började mumla om konstiga saker och sen ville du bara sova. När vi nästan va hemma hos dig så stannade vi bilen och jag slog dig i ansiktet för att få dig att klarna till men du va helt borta. Jag vågade inte låta dig gå in när du va så konstig så efter ca 35 minuter så tittade du upp men va fortfarande helt borta. Jag bad dig vara så diskret som möjligt och att du bara skulle gå upp och lägga dig sen åkte vi.

 

När jag fick höra henne säga allt det här så kände jag mig mer som ett frågetäcke, jag bad Karin om ursäckt för att jag sagt så rakt på sak vad Petrus sagt om henne och så la vi på. Jag förklarade för mamma vad Karin sagt men jag uteslöt ju självklart biten då vi tagit tabletterna och sa att de gett oss drinkar och va det sen va i dem det kunde jag inte svara på. Mamma förbjöd mig att prata och umgås med Petrus och Omid mer.  Efter den gången tog det ungefär 6 månader innan jag rörde något i drog väg. Jag blev nämligen tillsammans med en kille som hette Peter och han va ett år äldre än mig och han bodde själv så det tyckte jag va coolt.  Jag mins den dagen jag kom på att han höll på med droger, jag va hemma hos honom och började städa lite var av att jag då ska sätta in ett ljus i hans lyckta som han fått av mig. Och när jag lyfter på locket så ligger det en påse med kapslar i, jag börjar genast skrika och bråka med honom för jag visste ju på en gång att det där är ju droger. Han försökte skylla på att han gömde dem åt en kompis för att kompisen inte kan ha dem hemma eftersom hans tjej inte gillar att han håller på. Jag trodde först på honom men efter mycket om och men och att jag hittat andra tabletter så blev jag allt mer misstänksam. Peter började mer och mer umgås med sina vänner och han skyllde alltid på att de ville umgås själva. När jag och Karin va hemma hos Peter en kväll så frågade jag Peters kompisar varför jag och Karin inte får vara kvar när de umgås och då kom det ju fram att de satt och rökte BRAJ= Hasch hemma hoss Peter. Jag tänkte okej de får göra det för Peter är ju snäll och inte alltid påtänd. Men en kväll som jag skulle sova hemma hos Karin så åkte vi hem till Peter och då kom hans vänner och de började röka på. Sen tjatade de på oss att vi skulle prova och efter mycket om och men så tog jag och Karin ett varsitt bloss men vi kände ju ingenting så vi tänkte va då. Är det här farligt för kroppen, sen fortsatte vi att röka utan resultat, då säger Peter till oss. Ta ett stort halsbloss och håll kvar det så länge ni kan innan ni blåser ute det. Vi provade och det tog inte ens en sekund innan jag kände hur jag fick en lugnande känsla i kroppen. Peter kollade på mig och så skrattade han och började prata med mig, jag trodde att jag svarade tillbaks på en gång med egentligen så tog det en stund innan mitt svar kom. Han pratade i slowmotion tyckte jag men jag märkte även att jag glömde bort vad jag skulle berätta för honom. Jag och Karin tyckte det va hur härlig känsla som helst så vi fortsatte självklart att röka på jointen som gick runt hos oss alla. Killarna skrattade åt oss och när vi rökt i oss två st. stora jointar så satte Peter på goa musik och jag säger bara så här. Varje ljud i låten som man hörde kändes ända in i ryggmärgen, man svävade verkligen in i musiken och sen slocknade vi allihopa. Jag vaknade efter ca 4 timmar och sa till Karin att vi måste skynda oss hem till henne för klockan va 03:00 . Vi va hemma hos henne kl 03:30 och som tur va så sov hennes mamma för vi va helt spräng röda om våra ögon och sen va vi sena för senast kl 24 skulle vi vara hemma. När vi vaknade så va klockan 12:30 och Karins mamma kom in i rummet och frågade om vi hade haft kul i går eftersom vi sov så länge i dag. Vi kollade nervöst på varandra och sa till henne att vi hade jätte kul och att vi glömt bort tiden så vi va inte hemma förens kl 24:30. Hennes mamma tittade på oss och sa att en halvtimme hit och dit inte gjorde så mycket men att det va bra att vi var ärliga om det. Vi kollade på varandra och flina sen la vi oss under täcket igen, vi kunde inte förstå hur vi kunde vara så otroligt sega i kroppen. Det kändes som att vi hade haft ett gympa pass dagen innan. När vi va piggare va kl närmare 17 och jag åkte hem, Karin kom till mig vid 19 tiden och vi frågade om jag fick sova hemma hos Karin dagen efter för det va ju ändå sommarlov . Pappa kollade på oss och ringde och frågade Karins mamma om det hade gått bra och om det va okej att jag sov där igen. Jag och Karin åkte allt oftare hem till Peter för att röka och det blev ju bara mer och mer rökande för oss. Till sist så började vi röka två jointar var innan vi va nöjda, så höll vi på ett bra tag sen va sommaren slut och då va det slut med rökandet för då fick jag inte sova hemma hos Karin för mina föräldrar. Sen började vi på IV och då blev jag vän med Amanda, hon bodde vid IV så vi gick hem till henne på rasterna och delade på en joint sen gick vi tillbaks till skolan. Lärarna va på henne heltiden och skällde på henne för de misstänkte ju att hon rökte men mig va de snälla mot och de trodde alltid på min lugn. Jag sa alltid att jag va jätte trött och det gick de på men det kan ju ha berott på att jag hade jätte problem med Peter. Han kom till skolan och bråkade med mig hela tiden, hans pundande fick honom att bli paranoid och han inbillade sig saker. Efter ett halvår så va det dags för pracktik och då fick jag åka till mina släcktingar för Peter va för bråkig på mig. Jag va borta i ca 3 veckor sen kom jag hem till stan igen. Det va massor med bråk hemma så jag rymde med Peter en gång och det va nog det jobbigaste jag varit med om . Vi bodde hos olika kompisar till honom för att inte mina föräldrar skulle hitta oss. Det slutade ju med att polisen och alla letade efter mig, jag mins en gång som vi va i Peters kompis lägenhet för han va hos sin tjej. Jag och Peter satt och rökte så tycker jag att det blir ovanligt tyst utanför så vi stänger av musiken och kikar ut genom persiennerna. Där nedanför huset på baksidan så stannar två polisbilar och då säger Peter att han måste sticka iväg en stund så han lämnar mig ensam i lägenheten. Han säger till mig att vara knäpptyst och att jag inte får öppna åt någon sen låser han dörren och jag stoppar in ett gem av metall i sjuthållar låset så man inte ska kunna låsa upp den utifrån. Peter hör inte av sig på hela dagen och när det är natt så får jag ligga i mörkret helt själv. Jag kollar ut och då har ena bilen åkt så det står bara en polisbil kvar, när jag vaknar på morgonen så ringer telefonen och först vågar jag inte svara sen efter många konstiga signaler så svarar jag och antagligen så va telefonen avlyssnad för polisen visste ju att jag befann mig där. Peter säger i andra änden av luren att han inte kommer komma till lägenheten för han fått reda på att polisen letar efter både honom och mig. Jag blir rädd och han säger till mig att i morgon så får du smyga ut ur lägenheten så träffas vi på stan jag visste vart. Jag lyssnade på honom och sen la vi på, jag va ju jätte hungrig för jag hade ju inte ätit på ett dygn. Strax efter att vi lagt på så hör jag röster utanför och jag stelnar till i hela kroppen sen hör jag ringklockan . Den ekade i mitt huvud och mitt hjärta börjar bulta snabbare och snabbare. Det är en mans röst som ropar högt och han säger sitt namn och säger att han är från polisen och att han har med sig Berit från socialmyndigheten. Jag är helt knäpp tyst och hör då mannen säga” Lisa jag vet att du är där inne”. Mitt hjärta bultar för fullt och jag kryper sakta bakåt in i lägenheten. Mitt i allt ringande så hör jag mannen prata med ytterligare en man och så ser jag hur låset rör sig. De låser upp dörren men som tur är så är sjuthållarlåset låst så efter att de ryckt lite i dörren så ser jag hur gemet börjar röra på sig, då försöker de få in något föremål där men de lyckas inte. När det sedan blir tyst så går jag och kollar i kikhålet och ser då hur det är två poliser en kvinna med massa papper och en gubbe som går iväg. Jag skyndar mig till vardagsrummet och kollar ut då ser jag tre polisbilar utanför. Sen  på kvällen så ringer Peter igen och jag berättar vad som hänt. Han säger till mig att kolla ut för att se om det står någon polis utanför och jag ser ingen på framsidan men det står en på baksidan. Han säger till mig att skynda mig därifrån för antagligen kommer de komma tillbaks i morgon och ha en låssmed med sig. Jag väntade tills det blivit mörkt ute och sen smög jag ut från dörren och kröp genom hela loftgången så ingen skulle se mig. Jag reste mig upp när jag kom ner i porten och kollade ut för att se om det stod någon bil med någon meniska i. För min pappa hade ju dum som det va visat mig vilka bilar som va civilare men jag såg ingen bil. Jag sprang allt va jag kunde in i buskarna och så stod jag i buskarna tills jag såg att bussen kom. Jag gick inte fram till bussen förens jag märkte att den va på väg att åka, då kastade jag mig in i bussen och så kröp jag ihop i sätet med luva hängandes över huvudet. Jag kom fram till stan och då skyndade jag mig iväg till stadsparken, jag såg hur Peter kom ut bakom en buske och vi gick hem till hans polares tjejs föräldrars hus. Vi gick mellan massa hus för att vi inte skulle bli upptäckta av någon, när vi kom dit så hade de släckt ner hela huset det va några ljus tända i några av rummen. Det va för att ingen skulle kunna se utifrån vilka som va i huset, han kompis tjej B kallar vi henne för. Hon kramade om mig och visade mig upp i ett rum på övervåningen, där stod det en stor dubbel säng som va färdigbäddad. Ni kan sova här inne sa hon till mig och kom sedan med en tandborste och rena kläder till mig. Hon tog kläderna jag hade med mig i en påse och kastade dem i tvättmaskinen så de skulle vara rena tills morgonen. Jag tog mig en dusch och sen la jag mig i sängen, jag somnade på en gång och så vaknade jag dagen efter av att jag hörde ljud av ytterdörren. Mitt hjärta började dunka och jag blev helt stel i hela kroppen. Då kom B upp och frågade om jag ville ha frukost, jag tittade på henne och log lite försiktigt. Jag duschande och när jag kom in i rummet så hade hon lagt mina kläder på sängen. De va rena och det va så skönt att kunna sätta på sig rena kläder igen. Jag kom ner och då satt B , henneks kille Y och några av deras vänner där, vi käkade frukost och sen satte vi oss på altanen på baksidan för där va det höga buskar så granarna kunde inte se in. Vi började röka och så satt vi och snackade, det kom fler och fler meniskor dit och det va jätte kul. På kvällen satte vi oss och rökte och kollade sedan på film, vi höll väll på så i ca 5 dagar sen gick jag och Peter iväg för att snacka och komma iväg lite så vi fick vara ensamma. Vi hamnade vid ett hus som låg mittemot Lögarängen och mitt i vårat pratande så tittar jag mot Löga och ser då min pappa gå där borta. Jag blev lite orolig och hukade mig men då sa Peter att det är ingen fara för han kan ändå inte se oss här borta. Vi gick tillbaks till huset och då va helt plötsligt B och Y nervösa, de berättade att en av killarna som varit där hade blivit frågad om de sätt Peter med en tjej. Killen påverkad som han va hade svarat till polisen ” nej jag har inte sätt Peter med en mörk tjej”. B sa till mig att polisen antagligen kommer att komma dit inom en snar tid för att kolla för tydligen hade de varit hos alla Peters kompisar och kollat. Den natten kunde jag knappt sova, jag somnade efter mycket om och men. Jag vaknade på morgonen av att Peter sa till mig att göra mig klar så vi kunde gå ut lite och umgås. När jag duschat klart och klätt på mig så gick jag ner för trappen vad av att jag ser Y komma springande mot mig och viskar att jag måste springa ut på baksidan och att jag ska möta Peter vid buskarna. Jag tittar på honom och frågar varför han viskar och i samma veva så hör jag ringklockan. Y knuffar ut mig och säger spring Lisa spring allt va du kan, jag börjar springa med skorna i handen och möter Peter inne i buskarna. Peter tar tag i mig och börjar springa jag säger till honom att det gör ont för jag har inga skor på mig. Han säger att vi inte har tid med att sätta på några skor så fortsätter vi att springa, vi stannar när vi kommer till huset där sätter jag på mig skorna. Jag frågar va det är frågan om, Peter berättar att någon alla som varit hemma hos B och Y har berättat för min pappa att jag va där. Så pappa och polisen kom ju hem till B så jag hade ju bara tur att de inte fick tag i mig. Vi fortsatte mot Valby och där träffade vi Y och en till kille senare på kvällen, de fixade en bil så körde de ut oss till Peters mamma. På hennes tomt så hade Peter ett litet hus som han bodde i och han hade ju inte varit där på över 3 veckor så de kom inte in i hans lilla hus. Vi smög in så att inte de skulle höra att vi gick in i hans lilla hus från deras hus. Sen drog vi för ett draperi i rummet, huset bestod av ett rum och badrum och en liten kokvrå ute i hallen. Så han hade ett draperi vid sängen så det skulle bli som ett mini sovrum. Hans mamma med familj skulle åka på semester dagen efter och jag vaknade av att jag hörde massa röster utanför vid ca 08:00 och sen blev det tyst vid ca 08:30 då hade de åkt. Nu kunde vi vara lugna trodde vi så vi rökte som fan och kollade på tv men sen tog det lilla till mat som han hade i sin kyl slut och jag började få panik av att det bara va han och jag så dagen efter så skulle vi in till Valby för att handla mat och träffa hans polare. När vi vaknade så rökte vi två feta jointar och sen gjorde vi oss klara för att åka med bussen. Vi ställde oss en bit inne i skogen så inte bilarna skulle se oss och sen när vi såg bussen komma så sprang vi mot den så den inte skulle missa oss. Men precis när vi ska springa ut så ser jag en bil på andra sidan vägen som det sitter folk i och tro fan att det är mina föräldrar. Bussen stannar men så ser jag att den pratar i radion och så tittar chafören på oss och åker i väg. Jag och Peter försöker springa iväg mot skogen och då kommer bilen i full fart och ut springer mamma och pappa. Jag springer in i skogen med mamma efter mig och Peter stoppar min pappa. Jag får tag i en tegelsten och lyfter upp den och hotar min mamma med att jag ska slå ihjäl henne med den om hon kommer närmare. Mamma stannar och försöker lugna ner mig på avstånd och när jag väl lugnat ner mig så tittar jag upp mot vägen och ser Peter skrika och knuffa pappa. Mamma kommer närmare och närmare men sakta och försiktigt, när hon väl är framme vid mig så tar hon min hand och får mig att släppa tegelstenen. Jag brister ut i tårar och mamma kramar om mig. Det kändes så otroligt skönt att få hennes varma famn runt mig, mamma går med mig sakta mot bilen och då kommer det en polisbil i full fart. De kastar sig över Peter och sätter på honom handsfängsel och allt är så suddigt men efter att de pratat med polisen så kommer de fram till att jag ska åka med mamma och pappa. Som jag förstod av samtalet så vill polisen att jag åker med dem men mamma och pappa säger att de fixar det här och så åkte polisen iväg med Peter. Mamma sätter sig i baksätet med mig och så tittar de på mig, mamma ger mig en cigg och så röker vi och pratar lite försiktigt med varandra. De är noga med va de säger till mig antagligen för att hålla mig lugn, jag tror att vi ska åka hem men ser att vi åker mot sjukhuset. Jag frågar vad vi ska göra här och då säger de att jag ska prata med någon, vi kliver ur bilen och jag ser psyk framför mig och vill därifrån. Mamma tar tag i mig och håller försiktigt fast mig och vi börjar gå mot psyk , när de ringer på porttelefonen så säger de bara sitt namn så blir vi insläppta. Jag förstod då att allt det här va planerat, när vi kom in så fick vi sätta oss i ett rum sen kom det en läkare och han tog med mig in i ett rum. Han började mäta mig och väga mig sen pratade han massa medans han undersökte mig. Han kom fram till att jag mådde bra förutom att jag va undernärd. Jag skulle sätta mig i väntrummet med mina föräldrar för det skulle komma någon så skulle jag få kissa. Då kom jag på att shiit jag har ju för fan rökt för inte allt för många timmar sedan. Jag bar om vatten så då fick jag en hel kanna och jag hävde i mig allt vatten sen bad jag om mer vatten och dumma som de är så gav de mig en kanna till som jag tvingade i mig. När det sedan va dags för kissprov så va jag ju fylld med vatten så provet visade ingenting. Mamma och jag gick ut på gården som va in gallrad och rökte och pratade sen så fick jag ett rum för de ville ha kvar mig tills jag hade fått träffa en psykolog och en överläkare. Mamma och pappa lämnade mig dä och jag la mig i rummet och vägrade kliva upp ur sängen. Jag kollade på fönstren och det va galler för rutorna och handtagen va borttagna. Skrivbordet och stolen satt fast i golvet inte vet jag varför men så va det. Jag mins inte om det va dagen efter eller om det va några dagar efter som jag fick träffa psykologen. Jag mins att jag tyckte att han va skitsnygg och att jag skämdes att jag va där. Jag berättade för honom varför jag rymt och hur jag hade det hemma efter mycket snack och tårar från min sida så kom mamma och pappa. Mamma gav mig cigg så gick vi ut och rökte och jag bad om förlåtelse men jag försökte förklara för henne så gott jag kunde varför allt va som det va och att jag tagit droger. Mamma va så lugn så det va läskigt men samtidigt så otroligt skönt för just i det ögonblicket så kändes det verkligen som att hon älskade mig. Vi fick gå in och prata med överläkaren och han kom ju fram till att jag inte hörde hemma där och jag höll ju med honom om det. Vi kom fram till att vi skulle åka till mina släcktingar för min syster va där och jag saknade henne så otroligt mycket. När vi kom dit så va jag med syrran och sen när vi skulle hem så fick inte jag följa med. Jag blev helt hysterisk för jag ville hem till stan och träffa Karin igen. Kommer inte ihåg hur det blev som det blev men jag hamnade i fosterfamilj för jag vägrade bo hemma. 

Nu undrar ni säkert varför jag rymde och varför jag va så rädd för att de skulle hitta mig. Jo det är nämligen så här att Peter han misshandlade mig kraftigt och han hjärntvättade mig ordentligt. Sen att jag höll på med rökat gjorde ju inte saken bättre. Efter mycket om och men så kom jag hem igen och det tog slut mellan mig och Peter. Jag började festa mycket och va med andra vänner men så dog min pappa och då började jag punda igen.

 

Efter att min far dog så började jag festa allt mer jag och Karin umgicks fortfarande, det va mycket som gjorde att min mamma kom till den punkten hon gjorde. Jag vaknade en morgon av att mamma och syrran skrek åt varandra, mamma kom till mitt rum och hade en kartong i handen som hon välte upp och ner på det ramlade ut glas och det krossades ju mot golvet. Hon bråkade och skällde om att hon fått nog och det ena med det andra. Hon skulle ha våra nycklar för nu va det nog, jag klädde på mig och så fick jag gå över det trasiga glaset för det va mitt i dörr öppningen och det va för mycket för att kunna hoppa över. Jag och syrran stack till min polare Karin och så fick vi sova där den natten, syrran hade tydligen sökt lägenhet och fick som tur en lägenhet dagen efter så då flyttade jag in hos henne. Jag hade min säng i hennes vardagsrum och efter någon månad så skulle hennes kille flytta in. Jag fick en lägenhet väldigt nära henne, det va bara en fotbollsplan emellan så det va helt ok.  Efter lite strul och otrohetsafär mellan Karin och min dåvarande kille så släppte jag kontakten med henne. Jag började umgås med en tjej som hette Jenny hon va ett år äldre än mig och jag mins att jag köpt min lilla vovve . Vi satt en kväll i soffan hemma hos mig och började snacka gamla minnen och då kom det fram att vi båda hade rökt i tidigare liv. Vi peppade varandra så det slutade med att jag ringde en polare Darin och frågade om han kunde fixa en 200 släng. Han sa att han skulle ringa ett samtal så skulle han ringa upp igen. Han ringde efter en stund och sa att jag skulle möta upp en kille som hette Kalle på fotbollsplanen om ca 30 min. Jag och Jenny gick dit med min vovve och då visade det sig att jag och Kalle kände ju varandra från då jag gick i 8 an. Vi fick en 5a för två hundra det va för att vi skulle se om vi gillade varan eller inte. Vi gick hem till mig och så rökte vi, 5an räckte i två dagar för mig och Jenny. Sen helt plötsligt så möter jag Kalle på planen när jag va ute med hunden och han frågade vad jag tyckte om varan och det va kanon sa jag. Han frågade om han och några polare fick komma förbi mig senare så kunde vi röka lite. Det va ju kalas tyckte jag, jag ringde Jenny så kom hon hem till mig. Vi började röka dagligen och Kalle ,Olle, Patrik,Danne,Omar, Pelle, började hänga med mig och Jenny. Alla dessa killar är kända narkomaner av polisen och självklart så började jag umgås dagligen med dem. Vi satt hemma hos mig och rökte hela eftermiddagarna och kvällarna sen gick jag och Jenny hem till henne på nätterna. Hon bodde med sin mamma så vi gick dit och käka mat och sov.  Efter många månader med att röka dagligen så va det inte längre en hemlighet att jag pundade, jag tappade kontakten med hela min familj/släckt. Den ända som jag hade kontakt med va min syster och det va för att hon va orolig för mig för själv så ansträngde jag mig inte eftersom jag hade rökat och det räckte för mig. Efter några månader så gick rökat över till schack, coola, fludder, x-tacy och då va inget annat än mina droger viktigt för mig. Det roliga är att man lever i en sådan otrolig lögn så man tror sig själv.  Jag mins när vi va hemma hos Danne och Omar, vi satt i köket och hade nyligen snårtat i oss coola, vi snackar för fullt och jag säger till Jenny att coola är bara skit för man känner ingenting ju. Vi snårtade två linor var med schack sen gick jag in i vardagsrummet. När jag satt där så kommer en polare till Danne in och tro fan att det är min kusins kille. Han tittade på mig och så satte han sig i köket med Danne och snårtade lite coola. Efter en stund så kom han in i vardagsrummet och han tog in mig i Dannes sovrum för att prata. Jag tittade på honom och undrade vad han ville, han sa till mig ” Lisa du säger ingenting till din kusin om att du sätt mig här”. Jag skrattade och sa ”ingen fara för det räcker med att jag nämner att du varit på samma ställe som jag så fattar hon att du också pundar”. Han tittade på mig och jag sa ”det är inte precis en överraskning för dem, de vet att jag pundar”. Sen när vi va klara så började väll colan värka på honom för då började hans stöta på mig och jag tittade på honom sen sa jag till han ” fy fan va ful du är, sitter här och försöker flörta in dig hos mig när du är med min kusin”. Han tittade på mig och så gick han ut ur rummet, jag kom utl agom i tid för att hjälpa Jenny för schacket hade börjat värka och hon blev kåt och X försökte sätta på henne. Jag kom in i vardagsrummet och drog upp Jenny så gick vi hem till mig, X kunde aldrig förlåta mig för det utan ville hämnas på mig och det lyckades han med. Men inte för min vildaste fantasi trodde jag att det skulle gå så långt. 

Jag och Jenny skulle hem till en annan polare till mig som bodde mittemot syrran, det va tänkt att vi skulle sitta där i dag och snorta schack men så när jag kom upp så va hon helt slut och hon hade de värsta avtändningarna. Hon bad mig ta ut alla som va där så jag sa till Kalle och Olle att de skulle ta med sina vänner hem till mig. Vi gick alla hem till mig och deras vänner va från Malmö, de va trevliga och sen hade de massa burkar med fludder med sig så det tackade man ju inte nej till. Jag och Jenny knaprade i oss 25 tabletter var och så rökte vi på det. Vi satt och skratta och dygnet försvann ju hur snabbt som helst. Jag mins att den ena killen ville prata med mig och jag va inte alls i mina fulla sinnens bruk. Vi la oss i min säng så försökte han förföra mig men jag avvisade honom heltiden, sen tyckte jag det va för mycket så jag skulle resa mig och gå då försökte han kyssa mig var av att jag bet tag i hans tunga. Han skrek till och släppte mig så fråga han va fan gör du?, Jag svarade bara ” kan du inte lyssna på mig så får du fan skylla dig själv” så gick jag ut. Jag mins att jag och Danne somnade efter mycket om och men i min säng. Jag vaknade av att en kruka i sovrummet ramlade ner på golvet, och när jag reser mig upp och kollar ut genom fönstret så ser jag att Omar ligger på grannens altan med en snut över sig och när jag kollar ut i vardagsrummet så ser jag att alla krukor är nerrivna på golvet och att det är snutar övealt. Jag och Danne gick upp och ut i hallen då såg jag att ytterdörren va öppen och utanför stod det en snut, jag gick fram och frågade vad som händer och han skriker åt mig att visa lägg så jag hämtar lägget och han kollar på mig så frågar han vem som bor där och jag säger att det är jag. Han kollar på mig och frågar vad vi gjort jag sa att vi har haft fest och han tittar på mig och säger då ”jasså med näsan eller”. Danne tar bort mig eftersom jag är helt fluddrig och så sköter han snacket med snuten. Jag får då veta att negrerna som va i lägenheten kom från Malmö och de va efterlysta, när jag och Danne gått och lagt oss så hade det blivit bråk med några som va skyldig dem pengar så de hade tagit min yxa och gått till de här snubbarna och börjat slå sönder dörren med yxan varav att deras grannar ringt polisen. Och självklart så sprang de tillbaks till mig och där fick snuten tag i dem. När snuten gick med killarna från Malmö så va jag så rasande så jag kastade ut allihopa från lägenheten.  Efter en stund så kom Kalle och Olle tillbaks , de hade glömt en sak sa de och sprang in i mitt badrum. Jag följde efter och i ett rör hade de gömt tablett askarna det va piller för minst tre hundra tusen i det röret. När de försvunnit så städade jag upp och försökte fixa hemma. Man kan tro att jag borde ha lärt mig av det men icke jag fortsatte med droger i några månader till innan jag fick nog.  Jag vaknade en morgon efter att jag har tagit schack i ca 7-14 dagar i sträck och när jag skulle kliva ur sängen så ramlade jag ihop. Mina ben orkade inte bära min kropp eftersom den inte fått nå mat i sig utan bara vätska, jag lugnade mig och försökte få i mig något sen fick jag hjälp och ringde till Soc. För jag behövde hjälp om jag skulle överleva det här. De kom hem till mig efter någon dag och så hade vi möte för att se hur vi skulle fixa till mitt liv, jag mins att de fråga om jag ville skriva in mig på avvänjning men jag sa att jag skulle klara det själv och de kan ju inte tvångs skriva mig så det va bara för dem att se glada ut. De hjälpte mig med en stödperson som kom två gånger i veckan och hjälpte mig med vardagliga saker som att betala räkningar och bara så jag hade någon att prata med. Jag lyckades sluta med droger ett tag men självklart så åkte jag dit på det igen, det är inte lätt att sluta och jag hamnade där igen ca ett år efter att jag slutat men då höll jag på i ca en månad sen fick jag lov att välja mellan mitt liv med killen eller drogerna eftersom han va emot skiten. Nu har jag varit drogfri i många år men riktigt drogfri kan man väll inte kalla mig för eftersom jag vet att skulle jag hamna någonstans där det finns schack så kan jag inte säga nej även fast jag har så otroligt mycket att förlora. Men jag har hittils inte tagit något på många många år, så på det viset kan man kalla mig drogfri.

 Med denna berättelse så kanske ni kan se in på en missbrukares liv och kanske förstå lite mer för jag vet att många har idiotiska tankar om den biten. Som senast jag hamnade i en diskussion så fick jag höra att alla tjejer som tar droger är horor och knullar med allt och det säger jag på en gång att så är det absolut inte. Är du en lösaktig tjej innan så visst då är det inte konstigt att man har sex högt och lågt men om du inte är en sådan person så släpper du inte till hur som helst. Visst blir man mer sexuell i kroppen men det betyder inte att du gör vad som hälst och även fast mycket försvinner av minnen och så vidare så betyder det inte att du gör vad som hälst.

 

Jag berättar inte det här för att skämma ut min familj utan för att folk ska veta vad som kan hända och kanske förstå varför man börjar eller inte slutar med droger. Jag skäms över den här tiden men samtidigt så har jag lärt mig massor av den.

 

Några av de droger jag tagit!

 

Tro mig när jag säger det här, snälla ni prova inte även fast ni är nyfikna för man fastnar så lätt i skiten. Många säger att hasch inte är beroendeframkallande men visst fan är det de, det va inte något som jag blev beroende av för jag är mer droger med uppåt i men vissa behöver bara prova en gång och sen är det kört och tro mig det är inte lätt att komma ur det. Sen får du massa jäkla bieffekter av det, vissa droger pajar hjärnan totalt vissa droger får du svamp i hjärnan av och andra blir du bara allment nere av. Vanligast är att du har dåligt minne för du pajar hjärnan så pass, hjärnstopp kallar jag det för och visst det är värre i början och det blir lättare desto längre tiden går men det kommer alltid att finnas något där som har pajats för dig. Du blir aldrig helt återställd, många som slutar tar till annat och vanligast är ju alkoholen. Byta ut den ena drogen med den andra, så snälla tänk en extra gång innan ni provar en drog ok

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Varför skydda personer som själv valt att missbruka...

Nej upp till kamp för en drogfritt umgänge...hahhaa!!



2009-07-20 @ 07:51:51
URL: http://mariamaroskas.blogg.se/
Postat av: Maria

Varför skydda personer som själv valt att missbruka...

Nej upp till kamp för en drogfritt umgänge...hahhaa!!



2009-07-20 @ 07:51:55
URL: http://mariamaroskas.blogg.se/
Postat av: Henko!

Love you!!!!

Men lova mig att aldrig överge mig för att återgå till det där livet....

Du är en alldeles för underbar människa för att "kasta" bort ditt liv på det sättet.



Pussen...

2009-07-20 @ 11:32:28
Postat av: margaretha

Vilken tur att du tog dig ur detta elände för min son som idag kan dela din tillvaro istället för drogerna! Är han kanske din nya "drog"?!L

2009-07-28 @ 07:37:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0